Ontstaan van kunststof tuig

De ontwikkeling van het kunststoftuig is gestart na de Europese Kampioenschappen Pony’s Samengesteld Mennen in 1995 in Breda. Co Pater nam als groom (hulpkoetsier) deel aan deze wedstrijd bij de aanspanning van Gerrie Herfst, vierspanrijder uit Lutjewinkel. Na een (tot dan toe) succesvol afgelegd hindernisparcours kwam het vierspan pony’s vast te zitten in hindernis 6; het gevolg was dat het leren tuig brak en ze ter plekke konden uitspannen en de wedstrijd moesten opgeven.

     Deze teleurstelling was voor Gerrie Herfst aanleiding om niet meer
     met leren tuigen te gaan rijden  maar samen met Co Pater
     een tuig van kunststof te ontwerpen.
     Het ontwerp werd gemaakt naar een idee  dat reeds was gebruikt
     voor vierspanrijder Aart van de Kamp sr.
     Binnen een aantal maanden werd het eerste tuig voor het vierspan
     van Gerrie Herfst afgeleverd; 
     dit tuig heeft meer dan 10 jaar dienst gedaan.

Vlak daarna is Co Pater gestart met zijn bedrijf: Co Pater Tuigenmakerij.
Naerhand heeft het kunststoftuig diverse aanpassingen ondergaan door gebruik van andere materialen, het aanbrengen van meer verstelmogelijkheden en het gebruik van roestvrijstalen gespen.

Gerrie Herfst is inmiddels overleden maar zijn vrouw, Marja, heeft tot 2008 nog wedstrijden gereden met dit eerste kunststoftuig met haar tandemaanspanning. In 2008 ontving zij van Co Pater Tuigenmakerij een nieuw tuig vanwege het feit dat zij de 100e aanspanning was waarvoor hij een tuig maakte.

              

Mensport artikel: overhandiging 100e tuig aan Marja Herfst-Kaan